Pisco-Huacachina-Nasca - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Hiddo Zuiderweg - WaarBenJij.nu Pisco-Huacachina-Nasca - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Hiddo Zuiderweg - WaarBenJij.nu

Pisco-Huacachina-Nasca

Door: Hiddo Zuiderweg

Blijf op de hoogte en volg Hiddo

01 Augustus 2018 | Peru, Arequipa

Als je op vakantie een reisverslag schrijft, vergeet je nogal eens wat dingen. In het vorige verslag wilde ik ook nog schrijven dat in alle gebouwen in Peru een bordje met een grote S staat. Als er een aardbeving plaats vindt, moet je onder zo'n bordje gaan staan. Daar is de constructie het stevigst en de kans het kleinst dat het gebouw instort. Nog beter kun je naar buiten vluchten in een park. Op de weg naar Pisco hadden we kofiepauze bij een wegrestaurant. De enige keer dat ik goede koffie gedronken heb. In de hotels is het tot nu toe altijd bagger, en in vrijwel elk restaurant ook. De beste koffie zal wel naar Europa geëxporteerd worden. Pas in Arequipa weer goede kofie gedronken. De hotels zijn tot nu toe goed, maar in slechts twee hotels lag er shampoo in de badkamer. Heel wat minder dan in Vietnam en China, waar dat altijd verkrijgbaar was en je ook in ieder hotel een tandenborstel en tandpasta kon meenemen.
Een van de nationale dranken van Peru is Inca kola. Het ziet er met zijn gele kleur niet uit en smaakt naar bubbelgum, dus mierzoet. Toch zit er per fles een calorie minder in dan in coca cola, die ook dit product maakt.
Opvallend weinig Chinese en Japanse groepen in Lima en andere plaatsen die we tot nu toe bezocht hebben. Eigenlijk is het redelijk rustig en loop je niet over de toeristische hoofden. Dat zal in Machhu Picchu wel anders zijn...

Vanuit Pisco een visafslag bezocht. Nog nooit zoveel pelikanen bij elkaar gezien, wachtend op lekkere hapjes. Ook zeeleeuwen gespot die hetzelfde deden. Daarna met een boot naar de Islas Ballestas. Eilanden met honderdduizenden vogels, die voor een groot deel net terug kwamen van visvangst, een indrukwekkend gezicht. Ook zaten er veel zeeleeuwen van de zon te genieten en hebben we Humboldt pinguins gespot, die slecht 75 cm hoog worden. De vogels zorgen voor een enorme hoeveelheid vogelpoep (guano). Dit kan goed gebruikt worden voor bemesting. In de 19e eeuw was dit dan ook een zeer belangrijk exportproduct voor Peru. Nu hebben we kunstmest, maar guano wordt nog steeds gebruikt. Elke 7 (mijn reisgids) of 8 (gids op boot) worden de eilanden leeggehaald om te gebruiken voor de landbouw.
Voor we bij de Ballestas arriveerden, voeren we langs de Candelabra, een enorm figuur in het zand op een helling getekend in de vorm van een kandelaar. Nog is niet duidelijk waar het voor dient, ook al omdat het moeilijk is de ouderdom te bepalen. Een van de theorieën is dat het door piraten is gemaakt ter orientatie, maar dat lijkt me onzin. Ik vermoed dat het een indianenstam verwant aan de Nazca is geweest die het om religieuze redenen heeft gemaakt.

Na de boottocht door naar Huacachina, een oase temidden van enorme zandduinen. Met een buggy, een open auto met 10 zitplaatsen, reden we met enorme snelheden de duinen op en af. Een soort achtbaanervaring. Sommigen gingen nog zandboarden, een soort rodelen/skeleton vanaf de zandheuvels.

De dag erna naar Nasca. Dit plaatsje is beroemd om de grote hoeveelheid lijnen die de Nazca-indianen tussen 200 vC en 600 nC hebben gemaakt. Deels in de vorm van dieren (een aap, walvis, hond, kolibri, conder (volgens onze gids een spotvogel), papegaai en nog anderen) en geometrische vormen (veel spiralen) en lijnen. Omdat de pampa's in dit gebied tot de droogste ter wereld behoren (er valt maximaal een uur regen per jaar), zijn de lijnen goed bewaard gebleven. De Duitse wiskundige Maria Reiche heeft er veel onderzoek naar gedaan. We hebben haar musuem bezocht, maar dat stelde niet veel voor. Ook onderweg wat uitkijkpunten bezocht, vanwaar je de lijnen kon zien. De lijnen lijken gemaakt te zijn door stenen en de bovenste laag zand weg te halen. Soms zijn de lijnen kilometers in een kaarsrechte lijn. Reiche dacht dat ze een astronomische betekenis hadden. Veel lijnen lopen naar een punt waar een ster 's avonds aan de horizon verschijnt. Ook verwijzen ze naar plekken waar water was, zoals rivieren. Maar de volledige gedachte achter deze lijnen is nog niet ontdekt. Erich von Däniken dacht dat het landingsbanen waren voor ruimtevaartschepen van aliens. Deze fantast heeft heel wat verdiend met zijn leuke, maar onzinnige boeken.
Bij Nazca hebben we ook nog de Chauchilla-begraafplaats bezocht, met allerlei mummies en de aquaducten, die het water van de andes naar deze plaats, op 500m hoogte, brachten. Ze zijn voor een groot deel nog steeds in gebruik!

De volgende dag in Nazca naar de kapper geweest. Een louche zaakje, want de kapster leidde mij naar verloop van tijd een speciale ruimte binnen en begon mijn gulp en knoop los te maken. Ook tijdens het scheren (helaas machinaal, echte barbierskunsten zijn alleen in het middenoosten te vinden), had ze haar hand al regelmatig op mijn kruis gelegd om goed in positie te komen. Ik had echter geen zin een een happy ending en ben voortijdig weg gegaan, uiteraard wel tegen betaling. Een flink aantal mensen boekte een vliegtuig om de Nazcalijnen van boven te zien. Daar had ik geen zin in. Samen met twee anderen naar de piramiden gereden, waar een gids ons vertelde dat dit de fundamenten waren van een stad tegen de heuvels gebouwd, die slechts bevolkt werd door de notabelen. Het gewone volk mocht lekker boertje spelen in de oase langs de rivier tegenover deze stad. De hoofden van kinderen van de Nazca-notabelen werden opgerekt met hout en doeken, zodat ze extra lang waren. 's Avonds de presentatie over Nazcalijnen bezocht, waarin een aantal theorieën werd toegelicht. Ook stond er een telescoop waar we de manen van Jupiter en de ring van Saturnus hebben gezien. We kregen uitleg over de zuidelijke sterrenhemel met het zuiderkruis, de schorpioen en de denkbeeldigelijk tussen Mars-Venus-Jupiter-Saturnus. Een mooie ervaring! Net als in Pisco zijn er in Nazca binnenkort burgemeestersverkiezingen. Een belangrijk item is de eventueele aanleg van een spoorlijn. Wat elke kandidaat wil, is me onbekend, maar de campagne, vooral in Pisco, leek behoorlijk fel.
Er zijn altijd veel souvenirverkopers in dit soort plaatsen. Ze hebben niet veel te doen en sommigen verdoen hun tijd met het spelen van schaakpartijtjes. Ik heb 's middags even meegedaan. Aardige spelers die op een club niet zouden misstaaan, ongeveer 1600 was mijn idee. Uiteraard heb ik alle partijen gewonnen.